Søgemaskineoptimering, eller bare SEO er den praksis, der gøres for at øge mængden og kvaliteten af den trafik, du får gennem de organiske resultater i søgemaskinerne.
Hvad betyder SEO egentlig?
For at forstå hvad SEO egentlig betyder, lad os bryde denne sætning ned og se på de dele:
- Kvaliteten af trafikken. Du kan tiltrække alle besøgende i verden, men hvis de kommer til dit websted, fordi Google fortæller dem du er en ressource for Apple-computere, når du i virkeligheden er en landmand, der sælger æbler, så er dette ikke kvalitet trafik. I stedet du ønsker at tiltrække besøgende, der er oprigtigt interesserede i produkter, du tilbyder.
- Mængde af trafik. Når du har de rigtige mennesker til at klikke igennem fra de søgemaskinens resultatsider (SERPs), des mere trafik, des bedre.
- Organiske resultater. Annoncer udgør en væsentlig del af mange SERPs. Organisk trafik er nogen trafik, at du ikke behøver at betale for.
Hvordan virker SEO?
Det er sådan her det virker: Google (eller en anden søgemaskine, du bruger) har en crawler, der går ud og samler oplysninger om alle de hjemmesider og indhold, de kan finde på internettet. Disse crawlere bringe alle disse informationer tilbage til søgemaskinen, og dermed hjælper dem til at bygge et indeks. Det indeks føres derefter gennem en algoritme, der forsøger at matche alle disse data med din forespørgsel, når du søger (skriver en søgetekst i kassen).
Der er en masse faktorer, der går ind i en søgemaskine algoritme, og denne liste er meget lang, og kun Google eller andre søgemaskiner kender disse faktorer 100%. Her skal det også siges at hver slags søgemaskine, har vær deres algoritmer, derfor kommer der også forskellige resultater når du søger.
O´et i SEO
SE står for Search Engine (søgemaskine) og O står for Optimization (optimering).
Optimering til søgemaskinerne kan antage mange former. Det er alt fra at sikre titlen tags og meta beskrivelser er både informative og den rigtige længde, til det at pege interne links på siderne, du er stolt af, ligesom det at du får autoritative indgående links til dit indhold (også kaldet Linkbuilding).
Udviklingen af SEO
Søgemaskine algoritmer ændres ofte og SEO taktik udvikler sig som reaktion på disse ændringer. Så hvis nogen tilbyder dig SEO rådgivning, og lover dig 1. plads på Google, så Stop op. Forhåbentlig vil du være i stand til at få denne placering. Men det er bestemt ikke noget, at en SEO virksomhed kan love dig! SEO virksomheder kan generelt ikke give garantier på grund af den konstant skiftende karakter af algoritmer i søgemaskinerne.
Hvad er Linkbuilding & Hvorfor er det vigtigt?
Uanset om det er første gang du hører om linkbuilding eller du kender til det og har udført det i praksis i et stykke tid, så kan man altid lære nyt omkring Link opbygning. Landskabet i SEO og linkbuilding er altid under forandring, og i dag, har vigtigheden af at opbygge høj kvalitet links fra autoritative kilder aldrig været højere. Behovet for at forstå, udføre og implementere dette af høj kvalitet er afgørende, da linkbuilding hjælper til at opbygge autoritet af dit domæne, dit brand og dermed styrker dine organiske placeringer på søgemaskinerne.
Linkbuilding er processen med at erhverve hyperlinks fra andre websteder til din egen. Et hyperlink (normalt blot kaldes et link) er en måde for brugerne at navigere mellem sider på internettet. Søgemaskiner bruger links til at gennemsøge internettet; de vil crawle forbindelserne mellem de enkelte sider på din hjemmeside, og de vil crawle forbindelserne mellem de forskellige hjemmesider. Der er mange teknikker til opbygning af links, og mens de varierer i vanskeligheder, så er opbygningen af links en af de mest tidskrævende og sværeste opgaver indenfor den generelle optimering, derfor bruger mange SEO firmaer til dette, da de netop har kendskab til og ekspertisen til at kunne gøre dette på den rette måde.
Be First to Comment