Når man skal i gang med at starte sin første webshop, så er det utroligt vigtigt, at man giver den en skalle og gør sig umage. Der er desværre mange nye webshopejere, der stopper med at drive deres webshop efter de første par måneder, fordi de ikke har fået den succes, som de havde regnet med. Kunderne vælter ikke automatisk ind den første dag, men det er ikke alle, der kan forstå det. Derfor dropper de helt ideen med at eje en webshop, og det er ærgerligt.
For jo flere webshops vi kan få, jo flere arbejdspladser kan vi skabe, og jo mere vækst kan vi lave her i Danmark. Så hvis du endnu ikke har kastet dig ud at lave din første webshop endnu, men godt kunne tænke dig det, så er der her fire gode tips til, hvordan du får en ordentlig start.
1. Vælg det rigtige produkt fra starten
Der er ingen tvivl om, at valg af produkt spiller en stor rolle i hele regnestykket. Vælger du et forkert eller dårligt produkt, så kan du løbe nok så stærkt uden at sælge for en eneste krone. Så det er et punkt, du på ingen måder skal undervurdere. Sæt dig ned og brainstorm på forskellige produkter, og undersøg så om der er et marked for det produkt. For bare fordi du synes det er en god ide, så er det ikke sikkert, at alle andre jubler, når de hører ideen.
2. Gå ind i en niche
Når du skal åbne din egen webshop, så kan det være en god ide at gå ind i en lille niche. Det er ikke sikkert, det bliver en millionforretning, fordi det er et smalt marked, men du kan nemt komme til at sætte dig tungt på lige netop det marked.
Så i stedet for at sælge fodboldtrøjer eller fodboldstøvler som mange andre butikker allerede gør, så kan du gå meget mere snævert ind på markedet og sælge sådan noget som kinesiotape eller fodboldmål til haven. Der er ikke nær så mange butikker, der kun fokuserer på den enkelte ting, hvis der overhovedet er nogen, og derfor er der langt større chance for, du kan komme til at få en stor andel af markedet.
3. Hav fokus på ROI
ROI står kort og godt for Return of Investment. Eller for at skære det lidt ud, så skal du tjene penge for hver eneste krone, du investerer. Bruger du 1 krone, så skal du gerne tjene mere end den ene krone ind igen. Og bare det at kunne tjene 2 kroner for hver en krone du bruger er mere end okay. Det er langt fra alle butikker, der gør det.
Der er bare alt for mange nystartede butikker, der smider utroligt mange penge i eksempelvis markedsføring uden at have styr på, om de får noget ud af pengene. Så vær meget opmærksom på, hvad du bruger dine penge på, og om du tjener noget på det.
4. PR er guld værd
Når du er ny i gamet, så er der ofte ikke mange penge til markedsføring. Derfor er det en god ide at gå efter at få så meget PR som muligt. PR er omtale i pressen, og det er ofte gratis modsat mange andre former for markedsføring. Og vi kan godt lide, når ting er gratis!
Så prøv at lav så mange små markedsføringstricks som muligt, som journalister kunne finde interessant. Find på så mange forskellige og sjove vinkler, så journalisterne næsten ikke kan lade vær med at skrive om dig og din forretning. Det er den billigste måde, du kan få omtale på, og det kan altså føre til rigtig mange nye kunder, hvis du en dag lykkes med at komme i en af de større medier.
Jeg håber, at du har fået noget ud af de fire tips her. Og så handler det ellers bare om at tage action og komme i gang! Held og lykke med din nye webshop!
Be First to Comment