Har du enten en privat hjemmeside/blog eller er du selvstændig erhvervsdrivende med dertilhørende hjemmeside eller webshop, så vil du helt sikkert gerne have flere besøgende.
Men hvordan bliver man mere synlig på det store internet, og dermed får flere besøgende ind på sin hjemmeside? Det gør man ved hjælp af søgemaskineoptimering.
Hvad er søgemaskineoptimering?
Søgemaskineoptimering, også kaldet SEO, er en disciplin hvor man går ind og optimere sin hjemmeside udfra en lang række retningslinjer, udstukket af Google. Det gælder bl.a om at skrive nogen gode tekster, gøre siden hurtig og få links til sin hjemmeside.
Søgemaskineoptimering er ikke noget man lige laver på en dag, og så er man kørende – det tager lang tid. Når du laver nogen ændringer på din hjemmeside, går der noget tid før Google opfanger disse ændringer. Det samme gør sig gældende med links – der kan godt gå uger før Google finder og tillægger disse link værdi. Og for at det ikke skal være løgn, så er dine konkurrenter i gang med nøjagtig samme disciplin, og det gælder derfor om hele tiden at være bedre.
Så arbejdet med søgemaskineoptimering stopper aldrig – det er en kontinuerlig proces. Når du først har arbejdet med SEO i et stykke tid, så tænker du ikke så meget over det fremadrettet, når du f.eks skriver nye tekster – du gør det bare.
Gør-det-selv SEO
Hvis du gerne vil igang med at optimere din hjemmeside, men vil jer herunder forklare lidt nærmere om nogen af de ting du kan gøre selv. Jeg vil ikke gå i dybden med alle de tekniske ting, da denne guide er for folk som ikke har arbejdet med SEO før.
Gode tekster
Tekst er en af de vigtigste områder på dine hjemmeside. Når Googles, og andre søgemaskiners, små robotter besøger din hjemmeside, så scanner den siden for tekst. Er der ingen tekst, aner Google ikke hvad din hjemmeside handler om og du vil derfor ikke komme frem i googles søgeresultater.
Det gæder derfor om at få skrevet nogen gode og lange tekster, hvor du går i dybden med det emner du skriver om. Teksten skal også indeholde gode overskrifter og underoverskrifter, hvor dit søgeord indgår naturligt.
Sørg for at nævne de søgeord du gerne vil findes på, men og synonymer og relaterede ord. Sørg for at de besøgende finder svar på alle de spørgsmål de nu måtte have.
Er du ikke selv god til at skrive tekster, vil jeg anbefale dig at hyrer en god tekstforfatter. Det koster lidt penge, men de er givet godt ud i længden.
Gør din hjemmeside hurtigere
Når man besøger en hjemmeside, så skal siden loade med det samme. Man gider ikke vente 5-10 sekunder på at hjemmesidens indhold kommer frem, så går man nemlig hurtigt videre til en anden hjemmeside.
Så du skal som hjemmeside-ejer sørge for at hjemmesiden ligger på en hurtig og stabil webserver.
Du skal sørge for at dine hjemmeside er kodet på en måde som gør at den loader hurtigt og uden fejl.
Du skal også sørge for at dine billeder er optimerede, så de ikke fylder så meget og dermed loader hurtigere.
Skaf links til din hjemmeside
Links er henvisninger fra andre hjemmesider. Google ser disse henvisninger som stemmer/anbefalinger, og jo flere stemmer/anbefalinger en hjemmeside har, jo højere ranker siden – groft sagt. For der er forskel på kvaliteten af links, så man skal være lidt kritisk med hvor man får links fra.
Skriver man om nogen spændende emner, som folk er vilde med at læse om, så skal links nok komme naturligt. Men sådan er det ikke indenfor alle emner, så tit og ofte må man selv i gang med at skaffe disse links.
Jeg vil herunder komme med nogen gode ideer til hvor du kan få links fra.
- Leverandører
- Pressemeddelser
- Samarbejdspartnere
- Sponsorater
- Bloggere
Det er måske ikke alle punkter der er relevante for dig, men du kan bruge de fleste. Og er man lidt kreativ, kan man finde på mange andre linkmuligheder. Hvis det går helt galt, kan man kontakte en firma arbejder med linkbuilding.
Pris på SEO
Mener du ikke at du selv kan klare opgaven og vil du hellere fokusere på noget andet, så kan du kontankte et firma eller en konsulent, som arbejder med søgemaskineoptimering. Det koster typisk fra 4-5000 kr og opefter, afhængigt af hvor meget der skal laves. Men hvis du er en seriøs virksomhed, så skulle denne udgift jo meget gerne tjene sig selv ind mange gange, med de ekstra besøgende.
Jeg vil ønske dig held og lykke med arbejdet – og husk: Rom blev ikke bygget på én dag!
Be First to Comment