ReklameTryk har netop lanceret helt ny webshop, hvor det nu er muligt både for eksisterende og nye kunder at bestille trykning af diverse tryksager i en lang række standardformater på alle tider af døgnet. I webshoppen har kunden mulighed for selv at beregne og sammenligne prisen ved forskelige oplag og papirkvaliteter, hvilket giver stor fleksibilitet i forhold til at få en bestilling af tryksager til at gå op med et givet budget.
Når man bestiller eller beregner tilbud på tryksager i en webshop, og dermed ikke har personlig kontakt med en grafisk konsulent, er det vigtigt, at man kender de forskellige tryksager fra hinanden, og f.eks. ved, hvad forskellen er på løsblade, flyers, brochurer, foldere og hæfter mm. Ja nogle gange kan selv fagfolk blive forvirrede, men her er definitioner på de pågældende tryksager:
Et løsblad defineres som en enkeltside eller ark uden fals. ”Uden fals” angiver, at løsbladet ikke er foldet men ligger plano i et givet format, og der kan være tryk på den ene side eller på begge sider.
Flyers er egentligt mere et begreb, som beskriver, at der er tale om en tryksag, som distribueres vidt og bredt enten på offentlige steder, på opslagstavler, vedlagt i folks indkøbsposer, omdeling med post eller lign. Flyers kan således være både løsblade, foldere og brochurer (eller postkort for den sags skyld).
En brochure/folder er foldet min. én gang og kan være 4 sidet, 3-fløjet eller 4-fløjet og med forskellige typer af fals. False typerne beskriver den måde, hvorpå brochuren er foldet, og der kan f.eks. være tale om en rulle fals, zig-zag fals, portfals eller lign.
Hvis man ønsker flere sider i sin tryksag, end det en brochure/folder kan tilbyde, så er der i stedet tale om Hæfter. Hæfter kan trykkes med 8 sider til 96 sider (uden omslag). I webshoppen er det tydeligt angivet, hvad forskellen er.
Den nye webshop lanceres næsten samtidig med, at virksomheden har fået helt ny ark offset trykmaskine installeret og implementeret. Trykmaskinen, som er en Komori GL-840P med alt i udstyr, er den mest avancerede af sin slags i verden og anvender helt nye teknologier som H-UV og A-APC, som kommer til at sætte nye standarder inden for ark offset tryk i den grafiske branche.
H-UV teknologien tørre farver med ultraviolet lys. Traditionelt har trykfarvernes tørretid altid været en udfordring for trykkerierne og udgjort en stor risiko for sammenbrænding og farveafsmitning på trykarkene. For at undgå dette har man hidtil benyttet sig af forskellige typer af sprøjtepulver i produktionen, men med H-UV teknologien er sprøjtepulver ikke længere nødvendigt, fordi trykfarven er tør, i det øjeblik farven rammer papiret. Dermed er der ingen risiko for farveafsmitning og man opnår et knivskarpt tryk, uanset om man trykker på bestrøget eller ubestrøget papir. Produktionstiden reduceres også ved denne teknologi, fordi efterbehandling, som f.eks. bogbinding, af tryksagerne kan igangsættes umiddelbart efter, at arkene er kommet ud af maskinen.
A-APC teknologien, som er nogle computerstyrede og fuldautomatiske processer, muliggør bl.a. ekstrem hurtig udskiftning af trykplader, og en intern kvalitetskontrol, hvor trykmaskinens computer selv kontrollerer for fejl under produktionsprocessen. Disse forhold bidrager også til kortere produktionstid og giver samtidig et meget lavt forbrug af makulatur ark ved indstillingen af maskinen. På ældre trykmaskiner har det store forbrug af makulaturark ved opstart af en tryksagsproduktion altid været med at øge omkostningerne ved offset tryk, som derfor var mest rentabel ved store oplag, men den nye Komori hos ReklameTryk er pga. de nye fuldautomatiske teknologier konkurrencedygtig også ved små oplag.
De forbedrede produktionsmæssige forhold ved anvendelsen af den nye GL-840P giver også nogle væsentlige fordele i forhold til miljø belastning, som altid er et stort fokusområde i den grafiske branche. GL står for GREEN LINE og angiver, at udover at være udstyret med de nyeste teknologier, som bl.a. resulterer i ingen brug af kemisk sprøjtepulver og minimalt papirspild ved indstilling af maskinen, så udgør CO2 udledningen ved brug af H-UV teknologien kun 25% af, hvad der er tilfældet for traditionelle trykmaskiner. Dertil kommer at GL-modellen er fremstillet under de bedst tænkelige miljømæssige forhold på en af Komoris fabrikker, hvor produktionen foregår ved brug af både sol- og vindenergi.
Be First to Comment