Historisk set er de skibscontainere, som du fx ser stakket op på Mærsk-skibene, en ret ny opfindelse. Den har sin oprindelse i USA, hvor den blev taget i brug i 1911. Under Anden Verdenskrig eksperimenterede det amerikanske militær med forskellige prototyper, og efter krigen blev skibscontaineren introduceret til Europa af flere forskellige amerikanske selskaber, som havde hver deres standard for containernes mål.
Skibscontaineren fik for alvor sit gennembrud i forbindelse med Koreakrigen, som blev udkæmpet i perioden 1950-53. USA gik ind i krigen, fordi de ønskede at bekæmpe kommunismen. Denne krig langt fra det amerikanske fastland krævede en effektiv logistik, og brugen af skibscontainere blev derfor hurtigt et integreret led i transporten af forsyninger til de amerikanske tropper.
Verdens første container-rederi ser dagens lys
Herefter begyndte det at gå stærkt. Malcolm McLean, en amerikansk entreprenør i logistikbranchen, var på udkig efter en effektiv måde at flytte gods op og ned ad den amerikanske østkyst. I 1953 havde han udviklet en plan, som gik ud på at lade sine lastbiler sejle op og ned ad kysten. Men det stod hurtigt klar for ham, at det ville betyde en masse spildplads på skibene, hvis hele lastbilen blev kørt ombord.
I stedet begyndte McLean at eksperimentere med kun at lade containeren blive læsset om bord på skibene i stedet for hele lastbilen. Han stødte dog også på problemer. Som ejer af et transportfirma med lastbiler som transportmidler måtte han ifølge den daværende lovgivning ikke eje et skib. Hvad gør man så? Man skifter branche, hvis man tror tilpas meget på sin idé. Og det gjorde McLean. I 1955 købte han firmaet Pan-Atlantic Steam Company, som i dag faktisk er en del af Mærsk-gruppen, og i 1956 kunne han præsentere verdens første containerskib. Det var to krigsskibe fra Anden Verdenskrig, som blev bygget om, så der kunne stables containere både under og over dæk.
Effektiv godstransport
Det stod hurtigt klart, at skibscontainere var en særdeles effektiv måde at transportere gods på. Tidligere blev varer lastet med håndkraft, hvilket både tog tid og kostede mange penge i form af timeløn til arbejdsmændene. Med indførslen af skibscontainere skulle hver enkelt vare håndteres væsentligt færre gange, fordi man ganske enkelt kunne lade dem blive i de containere, som man læssede om bord på skibene. Oven i købet kom varerne hurtigere frem, og der var væsentligt mindre spild i form af ødelagte og stjålne varer.
Derfor bevægede andre virksomheder sig også hurtigt ind på dette nye marked i logistikbranchen. Man begyndte at se containere lavet af alle mulige forskellige typer af materialer og med mange forskellige mål. Det gjorde det vanskeligt at læsse containerne, fordi kranen på havnen ikke kunne klare de mange forskellige størrelser. Stablingen af containere blev også lidt af et puslespil, for tanken bag konceptet med containerskibe var jo også at udnytte hver en milimeter af skibenes lastkapacitet.
Problemerne var så tydelige, at de største aktører på det spirende marked for transport med containerskibe hurtigt blev enige om at udarbejde en standard for skibscontainere. I 1961 indgik de en aftale om et sæt standarder, hvoraf mange stadig er i brug den dag i dag.
Verdens største containerskib var dansk
Containerskibene kom også hurtigt til Europa. I Danmark begyndte DFDS at fragte gods med containere i 1950’erne. Det Østasiatiske Kompagni (ØK) var det første danske firma, som fik et egentligt containerskib. I starten af 1970’erne udvidede de hurtigt deres flåde til 4 containerskibe: Falstria, Meonia, Selandia og Jutlandia. På det tidspunkt var Selandia og Jutlandia blandt verdens største og hurtigste containterskibe. I 1984 blev de begge forlænget med 15 meter, og i 1993 blev de solgt til det amerikanske militær, hvor de blev omdøbt og kraftigt ombygget.
Mærsk fik deres første containerskib i 1974. Siden er Mærsk vokset til at blive verdens største containerrederi med en flåde bestående af over 500 containerskibe. Mærsk fik bygget nogle af verdens største containerskibe: Emma Mærsk, som sejlede første gang i 2006, er 397 meter langt og har en kapacitet på 15.550 styks 20 fods containere.
Siden har kineserne bygget et containerskib som er endnu større. Det hedder CSCL Globe, måler 400 meter i længden, kan laste 19.100 containere og sejler mellem Europa og Asien.
Som du nok kan regne ud, har opfindelsen af skibscontainere og de nye måder at transportere gods ændret verden ganske radikalt. Det er har affødt en industri af pålidelig og billig transport og opbevaring, som igen har medført, at den globale handel er eksploderet.
Be First to Comment