SEO handler om den gode brugeroplevelse

Lad os lege en lille associationsleg: Hvad tænker du, når jeg siger SEO?

Der findes en stor gruppe eksperter derude, som ved absurd meget om SEO. Og så er der naturligvis Google-folkene, som sidder med den hellige gral. Jeg tror ikke, du hører til nogen af de to grupper, for de plejer ikke at opsøge en artikel som den her. Derfor arbejder jeg ud fra den overbevisning, at det, du ved om SEO, ligger et sted mellem lidt og en smule.

Så lad os komme tilbage til legen igen, nu da du har haft tid til at tænke over sagerne. Hvad er du kommet frem til?

Sandsynligvis at SEO er noget med at få mere synlighed i Google. Noget med nogle bestemte søgeord i teksterne og noget med websidens opbygning. Måske tænker du så, at det der med søgemaskineoptimering bliver meget teknisk herfra, og derfor har du ikke rigtig kunnet overskue at grave dybere.

Jeg foreslår, at du griber emnet an fra oven. Helt fra oven. Det, SEO faktisk handler om, er den gode brugeroplevelse. Alle de krav og retningslinjer, vi alle sammen forsøger at arbejde efter, eksisterer for at give søgemaskinebrugerne – dig og mig – den mest effektive og intuitive oplevelse af at foretage søgninger i søgemaskinerne. Hos Google tjener de deres penge på at sælge reklameplads, og det kan de kun gøre, hvis millioner af millioner af mennesker gider bruge Googles services.

Populært kalder man Googles retningslinjer for ranking faktors eller rangeringsfaktorer på dansk. Der er mange af dem, og det er vigtigt at understrege, at selvom vi ved meget om dem, er deres præcise udformning en forretningshemmelighed. Man kan dele faktorerne op i det, der foregår på din webside (on-page-SEO) og det, der foregår uden for din webside (off-page-SEO).

Nu kan vi så prøve at forklare et par af Googles mest betydningsfulde retningslinjer for SEO i forhold til ønsket om at tilbyde en optimal brugeroplevelse.

On-page-SEO

Den absolut væsentligste on-page-SEO-faktor er dit tekstindhold. Du har mange slags tekster på din webside, og de skal være to ting:

  1. Nemme at finde for Google

Og det er ikke for Googles skyld – det er for brugernes skyld. En søgemaskinealgortime skal kunne se, hvad din tekst handler om, før den kan matche den med en søgning. Og hvis du har en vare (læs: en god artikel), der kan gøre kunderne glade, vil Google gerne sætte den på hylden. Når du skriver dit søgeord ind i overskrifter, underoverskrifter og brødtekst hjælper du søgemaskinen på vej. Hver tekst, du producerer, har et sæt metadata tilknyttet. Metadata er de små stykker tekst, du gerne vil have, at Google viser i den liste over søgeresultater, du selv kender så godt fra dine egne søgninger. Metadata skal også indeholde dine søgeord. Ovenstående svarer alt i alt til det, man kalder for SEO-tekster. En uundværlig størrelse inden for søgemaskineoptimering.

Hvorfor? Fordi brugeren kun får oplevelsen af en effektiv søgemaskine, hvis den kan finde det indhold, der passer med de søgeord, han bruger.

  1. Interessante og brugbare for mennesker at læse

Men. Og det er et stort men. Det er ikke nok at fodre dine tekster med keywords og relaterede søgeord i alle mulige former. Du skal også selv være til stede i teksten. Du skal lyde som et menneske, når du skriver. Det vil sige, at der skal være passion og personlighed i dine artikler. Hvis de lyder som noget, der er taget ud af en lovsamling eller en instruktionsbog, har du begået en forbrydelse.

Hvorfor? Fordi dine tekster skal være inspirerende på én eller anden måde. Du bestemmer selv hvilken. Hvis læseren taber kampen mod søvnen, før hun når til anden linje, får du en ubehagelig høj bounce rate. En høj bounce rate signalerer til Google, at folk ikke får en god oplevelse hos dig, og at de derfor går igen med det samme. Og det er nederen for din SEO-score …

Forresten er der lige noget, du skal være særligt opmærksom på: Punkt 1 svarer til en kop sort kaffe – den kræver ikke så meget af skribenten af fremstille. Punkt 2 er en café latte. Med et misundelsesværdigt tulipanmønster i midten. Og lækkert skum. Kan du se pointen? Hvis ikke, så kontakt en tekstforfatter, der ved, hvordan man serverer en eventyrlig kaffeoplevelse.

Off-page-SEO

Den vigtigste off-page-SEO-faktor er backlinks.

Et backlink er en pegefinger i din retning. Pegefingeren tilhører en anden webside end din, og fingeren er en anerkendelse af dit indhold. Arbejdet med at få andre til at pege på dig kalder man for linkbuilding. Gør du det rigtigt, kommer du på førstepladsen. Har du derimod et utålmodigt gamblersind, skyder du dig selv i foden. Av! Linkbuilding kan nemlig ikke forhastes. Du skal have tålmodighed, og du skal have alle de rigtige folk til at anbefale dig. Du skal også sørge for at variere din såkaldte linkprofil og dine ankertekster. Hva’ba’? Jo, din linkprofil er din samlede mængde backlinks. De skal komme fra forskellige kilder, og de skal komme løbende. Ankerteksterne er de ord, man kan klikke på og komme fra den andens webside og ind til din.

Hvorfor dog alt det besvær? Fordi når websider, der selv har stor værdi og meget kvalitetsindhold, peger på dig, fortæller det Google, at du også har noget at byde på i den kategori. Men hvis du får dine links for hurtigt, fra samme sted eller linker med det samme ord, skriger det snyd. Og da snyd jo nærmest er det modsatte af ægte anerkendelse, kommer du bagerst i køen.

Du kan blandt andet få backlinks gennem brugbare, konstruktive kommentarer, gennem linkkataloger og via gæsteartikler hos private bloggere eller på virksomhedsblogs.

Langt de fleste øvrige rangeringsfaktorer, såsom loadhastighed, responsivt design og linkstruktur, er også til for at gøre det til en bedre oplevelse at bruge din og min webside. Det er da et meget nyttigt perspektiv på SEO, er det ikke?

Be First to Comment

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *