Tpms på bildæk

Forkert dæktryk kan have fatale konsekvenser. For højt eller lavt dæktryk kan bevirke at bilen får en længere bremselængde, bliver sværere at styre og får nemmere ved at aquaplanne. Derfor blev det et lovkrav i november 2014, at alle nye biler i EU skal være leveret med TPMS systemet.

Typer af TPMS på bildæk

Der findes overordnet set to typer af TPMS. Selve systemet skal reagere hvis der sker et tryktab på over 20% eller hvis dæktrykket falder til under 1,5 Bar. Systemet skal registrere det som en trykfejl inden for maksimalt 10 minutter. På denne måde bliver føreren gjort opmærksom på, at der er en fejl ved dæktrykket og kan udbedre fejlen hurtigst muligt.

TPMS via ABS sensor

Der findes en direkte og indirekte måde at implementere tpms systemet på. Den indirekte metode anvender bilens ABS-sensor eller en anden lignende sensor, som måler hastigheden på de respektive hjul.

Som med alle metoder er der en række fordele og ulemper. Ved at anvende den indirekte metode opnås følgende fordele:

  • Det er omkostningsfrit at skifte fra vinterdæk over til sommerdæk
  • Der er ingen risiko for at skade sensoren ved dækskift.
  • Omkostningsbesparende

Der er dog nogle ulemper, som gør at man bør overveje det direkte system, såfremt man vil have fuld udbytte af systemet. Disse ulemper ved det indirekte system er:

  • Det kan ikke måle temperatur og dæktryk
  • Det viser ikke dæktrykket men aktiverer blot en advarselselslampe
  • Kan ikke bruges på Runflat
  • Det er kun anvendeligt når bilen er i bevægelse

Den anden metode hvorpå systemet virker er ved den direkte metode. Når du bruger denne metode skal du have monteret en trådløs batteridrevet sensor på hjulene. Denne sensor sender trådløst signalet videre til tpms.

Der er en række fordele ved dette system

  • Det kan måle dæktryk og dæktemperatur
  • Du kan måle dæktrykket inden kørslen påbegyndes
  • Du kan bruge systemet til lavprofil og Runflat.
  • Der er øjeblikkelig reaktion ved udsving
  • Mange systemer giver dig en app mulighed

Som det er tilfældet med den indirekte metode er der en række ulemper ved det direkte system.

Disse er:

Mere kompleks system hvilket kan betyde at du skal programmere sensorerne for at systemet virker.
Du kan komme til at skade sensorerne når du skifter dæk.
Der skal være et sæt sensorer til både sommer og vinterdæk
Sensorerne kan blive beskadiget ved brug

Hvad du skal være opmærksom på med Tpms systemet

Der er en række punkter som du skal være opmærksom på hvis du har en bil med det nye direkte Tpms system.

Når du skifter imellem sommer og vinterdæk kan du risikere at skulle have kontrolleret hvert hjuls tryksensor, ligesom batterierne i sensoren skal kontrolleres.
Hvis du køber nye hjul skal du købe nye sensorer, som skal kodes til at passe med de hjul.
Ved indirekte Tpms skal du som hovedregel ikke gøre noget medmindre der er noget i display, der indikerer at der er noget galt med systemet.

Love og regler

Der er givet dispensation således at biler, der bliver solgt med første indregistreringsdato inden november 2014 er fritaget for reglerne vedrørende systemet. Dette gælder uanset om bilen er født med systemet eller ej. Derfor kan du frit vælge at benytte dig af så længe bilen er anskaffet inden november 2014. Er bilen derimod første gang indregistreret efter november 2014 skal systemet være monteret og fungerende.

Dette betyder at du ikke overholder lovgivningen såfremt systemet ikke er fungerende og monteret i din bil medmindre:

Undtagelser

Trafikstyrelsen har gjort det muligt at søge dispensation, således at forhandlere kan sælge biler efter skæringsdatoen uden tpms systemet. Det kræver dog at der er givet en særlig dispensation til forhandleren.

Værd at vide som forbruger

Når du køber en bil i dag, skal du ikke være bekymret hvad tpms systemet angår. Reglerne er trådt i kraft og derfor vil en bil, som ikke overholder lovgivningen have en mangel, som du kan reklamere over. Det vil typisk være i form af afslag eller krav om udbedring. Dette gør sig kun gældende såfremt manglen ikke er blevet oplyst inden købet. Er man blevet opmærksom på bilen hverken har dispensation eller TPMS systemet, kan man ikke gøre manglen gældende over for sælgeren.

Det er vigtigt at huske at årsagen til implementering af kravet om det nye system er sket for, at nedbringe antallet af trafikdræbte og kvæstede. Systemet kan være omkostningstungt da det kan koste op imod 3.000 ekstra at få skiftet bildæk med direkte TPMS. Prisen skal dog holdes op imod de store farer man undgår ved hele tiden at have dæk som har det korrekte tryk. Derfor kan man som brugtbilsejer overveje om eftermonteringen af TPMS systemet ikke er en god idé, prisen på dette afhænger af bil mærket og modellen og derfor skal du søge råd hos din lokale mekaniker om dette.

Læs meget mere om de forskellige dæktyper, hvordan du tyder koderne og hvad du bør være særligt opmærksom ved både sommer og vinterhjul på portalen om Alufælge og bildæk Alufaelge.info.

Be First to Comment

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *